رپورتاژ

کانکس چیست؟ در چه مواقعی از کانکس استفاده می شود؟

کانکس چیست؟

کانکس به سازه یا بنایی گفته می شود که از قبل ساخته شده و قابل حمل باشد کانکس در لغت یعنی اتاقک از پیش ساخته. در برخی موارد به کانکس (Conex)، شلتر (Shelter) نیز می گویند.

استفاده از این سازه ها بسیار متنوع بوده و کاربردهای گوناگونی دارند. در سال های اخیر متاسفانه با وقوع زلزله های زیادی که در کشورعزیزمان علی الخصوص در فصل زمستان رخ داد موجب شد بسیاری از مردم زلزله زده از ابتدایی ترین نیاز بشری که نیاز به مسکن است بی بهره شوند و در سرما آواره کوچه و خیابان ها شوند.

بدین گونه بود که ساخت و تولید کانکس ها در درجه اول برای این منظور استفاده شد و بسیاری از افراد خیر برای سفارش و خرید این سازه ها اقدام کردند تا هر چه سریع تر افراد آسیب دیده و در معرض آسیب در این کانکس ها اسکان گزینند.

کاردبرد کانکس

کاربرد و استفاده از کانکس ها به این جا ختم نشد و در موارد گوناگونی از آن بهره میبرند. برای مثال از این سازه ها در کیوسک یا دکه های روزنامه فروشی، کیوسک های تلفن، درمانگاه های موقتی در اماکن دور افتاده و یا ایجاد نمازخانه و یا سرویس بهداشتی  در جاده های بین شهری استفاده می شود. البته همان طور که از نام این سازه ها پیداست کانکس ها به نوعی اسکان موقت نامیده می شوند و در کارخانه ها و شرکت هایی که در خارج از شهر قرار دارند به محلی برای خواب و استراحت کارگران تبدیل شده است.

جنس و نوع ساخت

جنس این سازه های قابل حمل بیشتر از فولاد بوده ولی از فلز و بتن نیز برای ساخت آن استفاده می شود. چوب و فایبر گلاس نیز از موارد دیگری است که در ساخت کانکس کاربرد دارند. در ساخت دو بخش بدنه و سقف کانکس همراه با شاسی و اسکلت آن هریک از مواد مخصوصی استفاده می شود.

ابعاد کانکس

ابعاد این سازه های قابل حمل متفاوت بوده و در اندازه های مختلف ساخته و تولید می شود. البته اندازه کانکس با کاربردی که دارد باید متناسب باشد زیرا در برخی اماکن محدودیت هایی وجود دارد که باید در نظر گرفته شود. به طور کلی این ابعاد می توانند به صورت زیر باشند؛

  • ابعاد عرض‌های آن ۲ متر، ۲٫۴ متر، ۲٫۵ متر، ۳ متر، ۳٫۲ متر، ۳٫۵ متر، ۳٫۶ متر است.
  • ابعاد طولی آن در حدود ۲ متر، ۳ متر، ۴ متر، ۶ متر، ۸ متر، ۱۰ متر، ۱۲ متر، ۱۳٫۶ متر و حداکثر ۱۴ متر می باشد.

قیمت کانکس

میزان هزینه و قیمت نهایی محصول به جنس و نوع مواد و مصالحی است که در آن به کار گرفته شده است و این مقدار با توجه به افزایش تورم و نوسان قیمت ها متغیر خواهد بود. هرچقدر سازه ای که سفارش می دهید ساده تر باشد هزینه کمتری در بر خواهد داشت ولی به طور کلی استفاده از سازه های آماده ای که قبلا ساخته شده اند از نظر اقتصادی به صرفه تر خواهد بود.

البته کلیه هزینه های قطعات و مواد استفاده شده در ساخت کانکس در فاکتور سفارش خرید قابل ذکر می باشد.

انواع کانکس

علاوه بر مواردی که در بالا گفتیم در ادامه به توضیح مختصری از انواع دیگر کانکس ها میپردازیم که هر کدام چه کاربردهایی دارند؟

نگهبانی

این نوع از کانکس معمولا اندازه کوچکتری دارد ولی برای دید بهتر بیرون و نگهبانی بهتر، پنجره ی بزرگی نصب میکنند. در بسیاری از اماکن خصوصی و اداری از این نوع کانکس استفاده می کنند.

فروشگاهی

سازه یا کانکس فروشگاهی، مکانی است برای ارئه بهتر و سریع تر محصولات مختلف غذایی و مجلات و روزنامه های کثیرالانتشار. این نوع دارای امکاناتی در حد چراغ و روشنایی است.

خوابگاهی

این نوع کانکس همان گونه که از نامش مشخص است برای خواب و استراحت مکانی داخل آن تعبیه شده است. علاوه بر این ممکن است مجهز به سرویس بهداشتی نیز باشد.

ویلایی

کانکس ویلایی از جمله مجهزترین سازه هاست و شامل سرویس بهداشتی، حمام، آشپزخانه، اتاق خواب و پذیرایی و… است که مناسب ترین و بهترین گزینه برای تفریح و مسافرت های چند روزه می باشد.

نمازخانه

سازه مخصوص نمازخانه که اغلب در جاده های بین شهری و یا حتی داخل شهر قرار دارد مساحت چندان زیادی ندارد و صرفا مکانی برای نماز خواندن است. البته این کانکس می تواند دارای سرویس بهداشتی برای وضو نیز باشد.

پزشکی

کانکس های پزشکی به منظور ایجاد درمانگاه های سیاری هستند که در اماکن دور افتاده از شهر در جاده یا روستا که از بیمارستان ها و مراکز درمانی دورتر است قرار دارند و دارای کلیه امکانات پزشکی و درمانی ضروری نیز می باشند. از امکانات دیگر این نوع می توان به سیستم گرمایشی و سرمایشی مناسب و سیستم تهویه هوا اشاره نمود.

جمع بندی مطالب

حال پس از خواندن مطالب بالا و آشنایی نسبی با کانکس، انواع و کاربردهای آن می توانید با مشاوره های متعدد برای سفارش و خرید کانکس موردنظر که متناسب با نیازتان باشد، اقدام کنید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا