مطالب متفرقه

جاروبرقى خانگى خوابيده

جاروبرقى خانگى خوابیده متداول‌ترین و كاربردى ترين و در عين حال پر طرفدارترين طراحی دستگاه مكنده خانگى بين كاربران محسوب می‌شود. دلايل متعددى جهت این ادعا و جود دارد كه اين محصول طرفداران بيشترى نسبت به ساير مدل ها ى توليد شده در بازار دارد اين است كه اين مدل، قدرت مانور بالایی داشته، به راحتی جابه‌جا می‌شود، وزن کمی داردو کاربر می‌تواند جاروبرقی خانگی خوابیده را به سرعت و به راحتى در جهات مختلف به حرکت درآورد. در واقع همین قابلیت مانور بالا محبوبیت این دستگاه‌ را دو چندان کرده است.

مكنده هاى خانگى از لحاظ طراحی به دو گروه ایستاده و خوابیده تقسیم می‌شوند. اما از نظر نحوه جمع‌آوری زباله و گرد و غبار، این دستگاه در دو نوع کیسه‌دار و بدون کیسه (مخزنی) به بازار لوازم خانگی راه پیدا کرده است.از طرف دیگر،جاروبرقی سطلی يا ايستاده، مناسب خانه‌ها و اماکن بزرگی است که در طول روز چند بار نیاز به گردگیری و نظافت دارند.این دستگاه‌ها مخزن بزرگی دارند که در مقایسه بادستگاه خوابیده دیرتر پر می‌شوند.

يكى از ویژگی مهم اين دستگاه خوابيده در مقايسه با  جاروهاى ايستاده، وزن آن است. برخی بر اين باورند كه این ویژگی حتی از قدرت مکش دستگاه هم مهم‌تر است، چرا که این وسیله نظافت به طور معمول و چندين نوبت طى ايام هفته مورد استفاده خانم‌ ها قرار مى گيرد و قطعا کار کردن با یک جارو برقی سنگین و یقور و بد قلق برای آقایان دشوار است چه برسد به خانم‌ها! هرچند در جاروهای چه مدل ایستاده و چه نوع خوابیده از چرخ استفاده شده تا نیازی به حمل دستگاه هنگام جاروکشی نباشد، اما بدون شک وزن کم‌تر مانور بالاتری خواهد داشت.

یکی از ویژگی‌های مهم ديگر دستگاه،مربوط به نشانگر پر بودن مخزن آن می‌شود. این نشانگر به کاربر امکان می‌دهد در جریان وضعیت مخزن یا پاکت جاروبرقی قرار گرفته و هر زمان که مخزن پر شد و احتیاج به تخلیه داشت، صاحب جاروبرقی خانگی باخبر شود.و همينطور اين نشانگر در دستگاه کیسه ای استفاده ی زیادی دارد این نشانگر به شکل یک خط قرمز یا چراغ روشن می شود و به مصرف کننده و کسی که از جارو استفاده می کند نشان می دهد که کیسه ی درون جا رو برقی پر شده است ، تا کاربر کیسه را خالی یا عوض کند.

در حاليكه با توجه به نمونه هاى موجود در بازار نشانگر پر بودن مخزن هیچ گاه در دستگاه های بدون كيسه و و دستگاه هاى ايستاده بدون كيسه يا مخزنى به کار گرفته نمی شود . زیرا تمامی دستگاه هاى بدون كيسه مخزن شفافی دارند که حجم زباله هایی را که درون مخزن روی هم انباشته شده است از بیرون آن نمایان می شود. كه خود مى تواند باعث بروز مشكل شود به دليل نداشتن نشانگر جهت اطلاع امكان پرشدن و پس زدن گردوغبار به داخل محفظه جاروبرقى و نشستن آن بر روى فيلتر شود و قدرت مكش جارو را كاهش دهد.

دستگاه هاى كيسه اى،همانطور كه از نام آن ها معلوم است،شامل كيسه اى جهت نگه دارى زباله ها و گردو غبار جمع شده مى باشند. جنس اين كيسه ها اغلب از پارچه، كاغذ و يا پليمر مى باشد.در بعضي از دستگاه ها ميتوان از چند مدل كيسه استفاده كرد،هم از كيسه دائمى و هم كيسه كاغذي يكبار مصرف .

 

  • مقایسه جاروبرقى خانگى خوابیده باجاروبرقی خانگي سطلی يا ايستاده :

علاوه بر ويژگى ها و مزاياى متعدد ذكر شده ،بعضى از جاروبرقى هاى خوابيده با دارا بودن کنترل روى دسته جهت تنظيم قدرت موتور و کلید روشن وخاموش، مى توانند اين امكان را فراهم كنند كه فرد مورد استفاده كننده از دستگاه برای خاموش و روشن کردن و تغيير دادن  قدرت موتور یا قدرت مکش به اجبار بر روی بدنه جاروبرقی خم نشده و به راحتى با فشار دادن يك دكمه روى دسته جاروبرقى این عمل را اجرا كند. پس اگر شما از درد کمر و نيز کهولت سن رنج می برید که نمی توانید دولا یا خم شوید و اين كار براى شما دشوار است، توصیه می شود که قطعاً از این مدل جاروبرقی ها که دارای این آپشن است استفاده کرده و نهایت لذت را ببرید. در عوض جارو برقی هاى سطلى كه به جاروهای عصایی یا ایستاده هم شناخته می‌شوند به گونه ای طراحى شده اند که مخزن زباله‌، موتور، پارویی و دستگیره همگی در یک بدنه جای گرفته‌اند، كه اين امر خود باعث افزايش وزن دستگاه و ايجاد مشكل و مزاحمت در حمل و نقل آن براى كاربر مى شود و همچنين این نوع از جاروها لوله خرطومی ومعمولا سیم‌جمع‌کن نداشته و سیم برق آن‌ها به‌ صورت دستی جمع شده و به گیره‌های روی بدنه، آویزان می‌شود.كه اين كار بسيار وقت گير و پر زحمت مى باشد.

 

جاروبرقى نيمه صنعتى خاك:

جارو برقى نیمه صنعتی خاك جهت نظافت خاك در اماكن صنعتى و نيمه صنعتى مختلف از جمله محیط های كوچك و متوسط كه فقط زباله هاى خشك و گردو غبار و خاك دارند کاربرد بسياری دارد، اين دستگاه از نظر كارايى و اندازه مابين مكنده هاى خانگى و صنعتى قرار مى گيرد. تفاوت این دستگاه با جاروبرقی خانگی جدا از ابعاد و اندازه بزرگتر، در قدرت مکش بیشتر جارو برقى نیمه صنعتی خاك می‌باشد.به طوریکه مکنده های نیمه صنعتی معمولا از 2 یا 3 موتور نیمه صنعتی بهره می برند که هر موتور آنها تقریبا به اندازه مکش موتور مكنده خانگی کاربرد دارد. كه به صورت دستى و يا اتوماتيك كار مى كنند.

همچنین این دستگاه دارای ظرفیت مخزن بزرگ تر و سیستم زباله در مخزن سطل می‌باشند یعنی بر خلاف جاروبرقی های خانگی که زباله های آنها داخل پاکت یا کیسه جمع آوری می شود،كليه جاروبرقى هاى صنعتى و نيمه صنعتى به شكل سطلى مى باشند ،در جاروهای سطلی زباله داخل مخزن جاروبرقی جمع آوری می‌گردد. که مخزن پس از پر شدن ، خالی شده و دوباره مورد استفاده قرار می گیرد.

این جارو برقی ها عموما شامل موتوری پرقدرت بوده است و از مخزن های کوچک تری نسبت به جاروبرقی های صنعتی برخوردار است . و این توانایی را دارد بدون وجود هیچ گونه مساله ای و موضوعی و فشار به دستگاه برای زمان زیادی روشن باشد.كه اين مزيت مديون وجود چند موتور در دستگاه مى باشد كه به صورت نوبتى به صورت دستى يا اتوماتيك خاموش و روشن مى شوند تا از فشار به يك موتور جلوگيرى كرده و در زمان استراحت يك موتور، موتور ديگر در حال كار كردن مى باشد، كه اين امر موجب افزايش طول عمر موتورها و بهينه سازى در هزينه تعمير و تعويض موتور دستگاه مى شود.

زمانى كه موتور جاروبرقى خراب شود عملا دستگاه از كار افتاده و موجب خسارت به صاحبان مشاغل مختلف كه از وسايل مكانيزه جهت نظافت محيط خود استفاده مى كنند به همراه دارد و در گاهى مواقع موجب عقب افتادن ساير كارهاى وابسته به اين دستگاه شود.بعضا به دليل طولانى شدن زمان تعمير دستگاه مجبور به هزينه كردن براى خريد دستگاه جديد مى شويد. این جارو برقی ها به دلیل چگونگی کارکرد شان از بعضی لوازم بی احتیاج هستند. برای نمونه لوله های فلزی جارو برقی های نیمه صنعتی تلسکوپی نیست و غالباً دارای انداره ی تغییر ناپذیر می باشد.و نیز بیشتر این جارو برقی ها شامل پارویی ساده و بدون مجموعه ی سیم جمع کن است.

همچنین تجهیزات ذکر شده عموما از ظاهری بسیار ساده برخوردار مى باشند، زيرا در اين دسته از جاروبرقى هاى نيمه صنعتى و صنعتى بر خلاف ظاهر ساده و معمولى نسبت به جاروهاى خانگى بيشتر تمركز طراحى وساخت بر روى  استقامت و كارايى و ماندگارى و كاربردى بودن دستگاه گذاشته شده است و مدل مخزن جاروبرقى نيمه صنعتى خاك به شکل سطلی و در اندازه و سايز هاى مختلف می باشد.

جارو برقی صنعتی خاک:

جاروبرقی صنعتی خاک در طیف گسترده ای از مراكز صنعتى از جمله ساخت و ساز، تولیدات صنعتی، مواد غذایی و آشامیدنی، مراقبت های بهداشتی، کارگاه مبل سازی، بازسازی خانه، اماکن مذهبی و صنعت خودرو آهن و ساير كارگاههاى صنعتى بزرگ جهت استفاده رایج است. علاوه بر اين شركت هاى سازنده،  اين دستگاه جاروبرقى قوی را در شكل ها و اندازه هاى مختلف در دو مدل،دو موتوره وسه موتوره، و با برد اتوماتيك يا غير اتوماتيك يا همان دستى، جهت تعويض موتورهاى در حال كار برای کاربرد در صنایع مختلف داروسازی، غذایی، نفت و گاز و پتروشیمی، سرامیک و غیره طراحی و تولید می کنند تا به حذف گرد و غبار و خاك در محیط های صنعتی بزرگ کمک كند. كه مدل دو موتوره اين دستگاه دارای دو موتور بای پس دار پر قدرت و مخزن با گنجایش تقريبا۵۰ لیتر است. جاروبرقی صنعتی خاک برای جمع آوری خاک از محیط های با متراژ بين ۱۰۰ تا ۲۵۰ متر کاربرد دارد.جنس بدنه دستگاه فلزی و رنگ مخزن دستگاه ضد خش است .

همچنین دسته کاوری که در قسمت پشت جارو قرار دارد سبب آسان شدن حمل دستگاه برای اپراتور می گردد. بعلاوه، کیت اتوماتیک جاروبرقی از داغ شدن و سوختن موتورهاى جاروبرقی جلوگیری می کند و وجود آن سبب جابه جا شدن موتورها در حین استفاده از دستگاه می گردد که طول عمر موتورهای دستگاه را نیز افزایش میدهد. جاروبرقی دو موتوره دارای فیلتر و میکروفیلتر است تا نه تنها کوچک ترین ذرات را جمع آوری کند بلکه سبب افزایش طول عمر موتور های دستگاه نیز گردد؛ چرا که مانع ورود ذرات کوچک و بزرگ به داخل موتور شده و سبب جلوگيرى از خرابی موتور دستگاه مى شود.اكثر جاروبرقی هاى صنعتی که تولید می شوند و در بازار وجود دارند نام دیگر آن ها جاروبرقی سطلی صنعتی است.

دلیل این اسم به این خاطر می باشد که معمولا بیشتر اين جاروها به شکل ایستاده است و محفظه ای که زباله ها به درون آن کشیده مى شود به شکل سطلی و استوانه ای تولید شده است بنابراین به این دسته، جاروبرقی های صنعتی سطلی هم گفته مى شود.می توان گفت يكى از مزیت هاى استفاده از اين محصول قوی برای مکان های وسیع و صنعتی اين است که مى توان به مدت طولانى و بدون وقفه با توجه به موتورهاى متعدد تعبيه شده در دستگاه باعث تمیز شدن محیط کار از آلودگی های صنعتی، سمی وخاك شود.وسبب صرفه جويى در زمان نيز گردد.در واقع مكنده صنعتی با توجه به شتاب و قدرت زیادی که در مقایسه با جاروبرقی خانگی دارد و نیز با توجه به ضریب امنیت کاری، برای پاکسازی مکان های وسيع و شلوغ، بهترین انتخاب است.

مواردی که در انتخاب جارو برقی صنعتى مناسب باید به آن دقت کنید شامل؛ نوع محیط صنعتى که در آن مشغول به کار هستيد، جارو برقی چه نوع از زباله را قرار است جمع کند، ساعاتی که در طول روز ممکن است از جارو برقی استفاده کنید، ظرفیت مخزن جاروبرقی صنعتی متناسب با حجم زباله توليد شده باشد،و از همه مهم تر برندی را خریداری کنید که قطعات آن در صورت بروز مشكل و يا خرابى به آسانی پیدا شود.

تفاوت جاروبرقی صنعتى خاك با جاروبرقى معمولی:

تفاوت دستگاهها در 3 مورد خلاصه می شود که شامل فیلتر، مخزن تخلیه و سیستم مکش آن است.

  • تفاوت اصلى و مهم قابل ذكر سیستم مکش در جاروبرقی صنعتی است که قدرت بیشتری نسبت به جاروبرقى معمولى دارد زیرا از موتورهای بیشتری در آن استفاده شده است.
  • فیلترهای جاروبرقی صنعتی به مدت طولانی تری کار می کنند بدون اینکه نیاز باشد آن ها را تعویض کرد.
  • جاروبرقی صنعتی دارای مخزن برای زباله است و این طور نیست که دارای کیسه و پاکت برای جمع آوری زباله باشد که این نیز يكى دیگر از تفاوت هاى جاروبرقی صنعتی و معمولی است.
  • تفاوت جاروبرقی صنعتی و معمولی را می توان در پمپ و موتور دستگاه نيز جستجو کرد که در نوع صنعتی تقویت شده هستند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا