رپورتاژ

نکاتی درباره شبکه های اجتماعی تیک تاک، توییتر و تلگرام

تیک تاک چیست؟

 

اگرچه تیک تاک در ایران برنامه خیلی معروفی نیست، اما احتمالا می رود که حداقل برای یک بار نام آن به گوش شما خورده باشد. برنامه تیک‌ تاک به کاربران اجازه می‌ دهد که موزیک‌ ویدئوهای بسیار کوتاه ۳ الی ۱۵ ثانیه‌ای بسازند. با استفاده از موزیک و جلوه های ویژه، فیلم های عالی خود را با گرفتن لحظات خنده دار و خاطره انگیز برای به اشتراک گذاشتن با دنیا استفاده کنید. فیلم های خود را با فیلترها و جلوه های ویژه، برچسب های سرگرم کننده، موسیقی و غیره بگیرید. 100+ برچسب ایموجی و فیلترهای چهره سرگرم کننده به صورت رایگان در اختیار شما قرار گرفته تا شما ویدیوهای خود را زیباتر کنید.

برنامه تیک تاک یک شبکه اجتماعی چینی است که از طریق گوشی های هوشمند دارای سیستم عامل ios  و اندروید قابل دسترس است.

علت محبوبیت روز افزون تیک تاک چیست؟

برنامه ‏‏TikTok تیک تاک یک پلتفرم اجتماعی کوتاه ویدئویی است که توسط موسیقی قدرت گرفته است. هنرمندانی که رقص، سبک آزاد یا عملکردی دارند، تشویق می شوند تا تخیل خود را به شکلی لگام گسیخته و بیانی آزادانه تنظیم کنند. تیک تاک برای نسل جدید سازندگان طراحی شده است که به کاربران اجازه می دهد تا به سرعت و به آسانی فیلم های منحصر به فرد کوتاه را برای اشتراک گذاری با دوستان و جهان ایجاد کنند. تیک تاک معیار فرهنگی جدید برای سازندگان جوان است. امروزه افراد زیادی به دنبال خرید لایک تیک تاک و یا خرید فالوور تیک تاک هستند.

توییتر را جدی بگیرید!

توییتر (Twitter) یکی از شبکه‌های اجتماعی محبوب در ایران است و مخاطبان خاص خود را دارد. این شبکۀ اجتماعی در داخل ایران فیلتر است؛ اما نکتۀ جالب این است که اکثر اخبار حوزه‌های مختلف و محتواهای خنده‌دار کانال‌های تلگرامی و اینستاگرامی و… برای اولین‌بار در توییتر منتشر می‌شود. توییتر دقیقاً مثل آبشار عمل می‌کند؛ محتواهای دست‌اول و اخبار موثق ابتدا داخل توییتر منتشر شده و بعد در تلگرام، اینستاگرام و سایر جاها پخش می‌شوند. اوایل دهۀ ۸۰ شمسی، اخبار قابل اتکا را حتماً باید از زیرنویس شبکۀ خبر تلویزیون یا روزنامه‌ها دنبال می‌کردیم؛ اما امروزه به‌خاطر پیشرفت رسانه‌ها، هر خبرنگار و هر شهروند خبرنگاری به ‌نوعی برای خود رسانه به حساب می ‌آید و می‌توان اخبار قابل اتکا را از صفحۀ آن شخص دنبال کرد.

 

جالب است بدانید که براساس رتبه‌بندی  Alexa، توییتر قبل از فیلتر شدن جزو پنج سایت محبوب در ایران محسوب می‌شد؛ اما در حال حاضر براساس رتبۀ الکسا حتی جزو ۵۰ سایت محبوب ایران هم دیده نمی‌شود. طبق آمارهای مختلف موجود در اینترنت، حدس می‌زنیم که رتبۀ توییتر بین ۵۰ تا ۱۰۰ سایت محبوب کشور باشد.

توییتر چیست؟

توییتر پروژه‌ای بود که شرکت Obvious در مارس ۲۰۰۶ آن را به‌عنوان شرکتی پادکست‌محور ایجاد کرد؛ اما بعدها به نسخۀ اولیۀ همین توییتری تبدیل شد که امروز در دسترس ماست. نمونۀ اولیۀ توییتر، به‌عنوان سرویسی داخلی برای کارکنان Odeo استفاده شد و نسخۀ کامل آن در تاریخ ۱۵ ژوئیه ۲۰۰۶ معرفی گردید.

توییتر در سال ۲۰۰۶ با شعار «چه کار می‌کنید؟» (What are you doing) پا به میدان وب گذاشت؛ اما در نوامبر ۲۰۰۹ این شعار به «چه ‌چیزی در حال رخ‌دادن است؟» (What’s happening) تغییر کرد. در ژوئن ۲۰۱۲، تعداد کاربران توییتر از مرز ۲۰۰میلیون نفر گذشت و تعداد ۲۰۰میلیون توییت در روز به ثبت رسید. این عدد برابر با نوشتن ۱۰میلیون صفحه کتاب در روز است یا برابر با نوشتن ۸۱۶۳ نسخه از کتاب جنگ و صلح اثر لئو تولستوی.

اکانت توییتر شرکت های معروف

جالب است بدانید که اغلب برندهای شناخته شده و معتبر در تمام دنیا یک اکانت توییتر مخصوص به خودشان را داشته و دیدگاه های خود را از طریق این اکانت با جهانیان به اشتراک می گذارند.

تصویری از طرح اولیۀ توییتر

توییتر به‌عنوان نوعی میکروبلاگینگ در مارس ۲۰۰۶ به‌دست جک‌ دورسی (Jack Dorsey) بعد از جلسات مداوم با ایوان ویلیامز (Evan Williams) ایجاد شد و در ژوئیۀ ۲۰۰۶ آغاز به کار کرد. (میکرو بلاگینگ نوعی وبلاگ‌نویسی است که به کاربران امکان نوشتن متن‌های کوتاه و انتشار آن‌ها را می‌دهد. وبلاگ‌نویس‌ها معمولاً در ‌سایت‌های مختلف فعالیت می‌کنند و در حوزه‌های مختلفی همچون سیاست، ورزش، آشپزی، تکنولوژی و مد می‌نویسند.) در کنفرانس تعاملی سال ۲۰۰۷ که طی آن بیش از ۶۰هزار توییت ارسال شد، توییتر رشد انفجاری خود را شروع کرد. در واقع، آن‌ها از این کنفرانس استفاده کردند و پایگاه کاربران خود را افزایش دادند. این میکروبلاگینگ در سال ۲۰۱۱ بیش از ۱۰۰میلیون کاربر داشت که در حال حاضر ۳۴۰ میلیون توییت در هر روز می‌فرستند و بیش از ۱٫۶میلیارد جست‌وجو در آن انجام می‌شود. ابتدا در توییتر فقط ظرفیت نوشتن و انتشار ۱۴۰ کاراکتر وجود داشت؛ اما در سال ۲۰۱۷ تعداد کاراکترهای قابل استفاده در توییتر به ۲۸۰ کاراکتر افزایش یافت. توییتر نیز اهمیت تجاری فوق العاده ای داشته و برای همین خرید فالوور توییتر و خرید کامنت توییتر اهمیت زیادی دارد.

به تلگرام اهمیت دهید!

تلگرام را که حتما می شناسید! تلگرام یک برنامه پیام رسان یا اصطلاحا مسنجر است که امکان رد و بدل پیام‌های متنی، صوتی، فایل‌های تصویر، ویدیویی و غیره را به صورت رایگان و از طریق شبکه اینترنت امکانپذیر می‌کند. این اپلیکیشن همچنین از امکان ساخت گروه و انجام گفتگوهای گروهی و ساخت کانال هم پشتیبانی به عمل می‌آورد. همچنین در حال حاضر امکان برقراری تماس صوتی مستقیم از طریق اینترنت هم به تلگرام اضافه شده است و انتظار داریم به زودی شاهد پیاده‌سازی آن در نقاط مختلف دنیا باشیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در این رابطه می‌توانید از مقاله «برقراری مکالمه و تماس صوتی تلگرام رسما امکان پذیر شد.» استفاده کنید. تلگرام برای اولین بار در سال 2013 منتشر شد.

 

ویژگی‌های اصلی تلگرام چه هستند؟

تلگرام مجموعه‌ای از ویژگی‌ها و قابلیت‌های مختلف را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. این موضوع سبب شده که برنامه تلگرام بسیار محبوب شود. مطمئنا در یک پاراگراف کوتاه قادر به شر تمام قابلیت‌های تلگرام نیستیم، بنابراین مجبوریم از بسیاری موارد صرف نظر کنیم. یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های تلگرام مربوط به امنیت بالای آن می‌شود. تلگرام از سیستم رمزگذاری سر تا سری (End to End Encryption) بهره‌مند است و به این صورت از حریم خصوصی کاربران حفاظت می‌کند.

سرعت عملکرد تلگرام بسیار بالاست و تیم توسعه دهنده آن به شدت در تلاش هستند تا عملکرد آن را بهبود بخشند. از اینرو هر روز قابلیت‌های جدیدی به این برنامه اضافه می‌شود. تلگرام امکان ساخت ربات و تعامل با سایر برنامه‌ها نظیر اینستاگرام را از طریق دستورات IFTT فراهم می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این رابطه از مقاله “تلگرام ۳.۱۵ معرفی شد؛ پین کردن گفتگوها، تعامل IFTTT” استفاده کنید. همچنین تلگرام سازگاری بسیار عالی با سیستم عامل‌های مختلف دارد.

تلگرام همچنین به صورت تحت وب قابل اجراست. این موضوع به آن معناست که شما می‌توانید تلگرام را از طریق مرورگر و بدون نیاز به نصب هیچ برنامه یا اپلیکیشن جانبی در کامپیوتر، لپ‌تاپ و غیره اجرا کنید. امروزه تلگرام اهمیت تجاری فراوانی داشته و به همین علت است که عده زیادی به دنبال خرید ممبر تلگرام هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا