رپورتاژ

از چاپ سی دی چه می دانید؟ نکاتی مهم درباره آن

بهترین روش چاپ سی دی چیست؟ اول از این شروع کنیم که سی دی یا دی وی دی که بتوان روی آن یک طرح یا عکس چاپ کرد باید چه ویژگی داشته باشد؟ برای چاپ مستقیم باید از نوع پرینتیبل باشد و برای چسباندن لیبل فرقی نمی‌کند. به طور کل ما برای چاپ روی سی دی می‌توانیم به دوشکل عمل کنیم.

۱ – یا روی لیبل های گرد از جنس گلاسه که مخصوص چسباندن روی سی دی یا دی وی دی هستند عملیات چاپ را انجام دهیم و سپس آن را روی CD و DVD بچسبانیم که در این حالت می‌توان روی هر نوع از CD یا DVD این کار را انجام داد.

۲ – یا چاپ مستقیم روی سی دی و چاپ دی وی دی زد که حتماً باید در این مورد نوع CD و DVD از جنس پرینتیبل باشد (یعنی روی آن‌ها یک کاغذ سفید وجود داشته باشد که بتوان روی آن‌ها چاپ زد).

پرینتیبل یعنی قابلیت پرینت داشتن و در حال حاضر کارخانه‌های سازنده سی دی و دی وی دی علاوه بر تولید سی دی‌های چاپدار که مارک خود CD و DVD روی آن‌ها لیزری چاپ شده است اقدام به تولید نوعی دیگر از سی دی‌ها می‌کنند که مخصوص چاپ می‌باشد یعنی روی آن‌ها کاغذ به شکل اورجینال وجود دارد که می‌توان روی آن پرینت گرفت.

بهترین روش چاپ سی دی

در روش دوم حتماً باید با پرینترهای مخصوص چاپ روی سی دی این کار را انجام داد. بهترین روش چاپ سی دی چیست؟ روش دوم بهتر است چون چاپ به شکل مستقیم روی سی دی و دی وی دی زده می‌شود. از معایب روش چسباندن لیبل روی سی دی و دی وی دی می‌توان کند بودن عملیات تولید و احتمال خطا در صاف چسباندن آن و همچنین این نکته اشاره کرد که با چسباندن لیبل سی دی و دی وی دی ضخیم می‌شود و برای اجرا داخل دستگاه dvd رایتر با مشکل مواجه می‌شود.

برای چاپ کردن سی دی با دستگاه پرینتر چاپ سی دی باید ابتدا مقدمات کار را مهیا کرد. دستگاه‌های چاپ سی دی یا به شکل اورجینال تک سی دی چاپ می‌کنند یا اصلاً سی دی چاپ نمی‌کنند و مخصوص چاپ کاغذ هستند که با تغییرات آن‌ها را تبدیل به پرینتر چاپ سی دی می‌کنند.

آن‌ها با سینی‌های ۶ تایی ۸ تایی و ۱۲ تایی می‌شوند یعنی روی هر سینی محل قرار گرفتن سی دی و دی وی دی به تعداد ۶ – ۸ – ۱۲ وجود دارد. دستگاه، سینی را به عنوان کاغذ فرض می‌گیرد و مختصات تنظیم شده (توسط خود ما در داخل فایل ارسال شده برای چاپ) را دقیقاً روی سی دی و دی وی دی‌ها چاپ میزند. از برندهای معروف برای دستگاه‌های چاپ cd و dvd به پرینترهای اپسون epson و پرینترهای کنون canon اشاره می‌شود.

روش دیگری برای چاپ mini cd و رایت سی دی وجود دارد که به روش استمپر معروف است و برای تیراژهای بالای ۱۰۰۰ عدد مورد استفاده قرار می‌گیرد که از نظر زمانی طولانی می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا